tag:blogger.com,1999:blog-7288310468234093504.post7765991415896222964..comments2024-03-16T03:40:26.265+01:00Comments on Geist und Gegenwart: Umgang mit psychisch Gestörten vom Mittelalter anGeist und Gegenwarthttp://www.blogger.com/profile/09734004134678739065noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7288310468234093504.post-2363044089189865742011-10-10T22:57:49.884+02:002011-10-10T22:57:49.884+02:00Ja, Nomenklatura ist absolut interessant. Da verst...Ja, Nomenklatura ist absolut interessant. Da versteht man wieder den Sinn des Satzes: "Am Anfang war das Wort."<br /><br />Hysterie war ja auch so eine "Krankheit". Warum wird Narzismus gestrichen? Weil wir alle narzistisch sind und das Wort seine diskriminierende Macht verloren hat?Geist und Gegenwarthttps://www.blogger.com/profile/09734004134678739065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7288310468234093504.post-7609523759073420562011-10-10T21:25:56.426+02:002011-10-10T21:25:56.426+02:00Die Geschichte der Psychiatrie ist wirklich eine i...Die Geschichte der Psychiatrie ist wirklich eine interessante! Auch in unserer postmodernen Welt der Widersprüche ist es immer noch eine Herausforderung Wissen zu erforschen für die "richtige Behandlung und Therapie". Vor diesem Hintergrund finde ich es interessant darüber nachzudenken, wie wir heute mit psychisch Kranken umgehen, wie versucht wird, das Leid in Kategorien zu fassen und einheitlich zu therapieren. Mit den Leiden der Psyche ist es nämlich so eine Sache, denn ein gebrochener Fuß bleibt eine Fraktur, während das "Unfassbare" auf Häufung von Ähnlichkeiten angewiesen ist, bis es einen Namen bekommt und dadurch, dass man es nun erkennen kann, seinen Schrecken verliert - und möglichst therapierbar wird. Was aber, wenn es das Leid per Benennung nicht mehr gibt? Der psychiatrische Diagnosekatalog DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) wird 2013 das 5. mal neu aufgelegt und dort werden Krankheiten gerade "gestrichen", was positiv sein kann, z.B. wurde vor 40 Jahren die Homosexualität als Krankheit herausgestrichen und neu aufgenommen, was ganze Krankheits- oder viel mehr Diagnose-Epidemien auslösen kann. Wer mehr dazu lesen will, findet hier einen ganz interessanten Beitrag dazu: http://www.sueddeutsche.de/wissen/psychiatrie-das-buch-des-wahnsinns-1.1118134 Und wer an Narzissmus leidet, kann ganz beruhigt sein: In 2 Jahren hat sich die Krankheit erledigt, wenn sie nicht mehr im Katalog zu finden ist ;-)Claudia Schmollhttp://www.lumen-beratung.denoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7288310468234093504.post-1775269630334913512011-10-04T22:56:37.839+02:002011-10-04T22:56:37.839+02:00Millon bezieht sich hauptsächlich auf den Okzident...Millon bezieht sich hauptsächlich auf den Okzident. Ganz am Anfang bezieht er sich auf die Chinesische Philosophie, um Parallelen zu und Ursprünge von westlichen Philosophien aufzuzeigen: <br /><br />The earliest records concerning the treatment of mental illness in China show that magic and sorcery were practiced in the twelfth century B.C. Throughout its feudal period, which lasted for more than 25 centuries for most of China, the courts guided folk-intuitive medical practices. This court-centered system established a socially oriented outlook for Chinese science and medicine.<br />The first written records of mental illness in Chinese literature were discovered on bones dating back to the fourteenth century B.C. Carvings on the bones asserted headaches and other head disorders reflected malevolent agencies in the wind. These so-called diseases of the wind persisted for centuries;<br />the belief led to the establishment within the Imperial College of Medicine in the eleventh century A.D. of a department devoted specifically to the study of wind disorders.<br />In the eighth century B.C., the Kuan Tzu recorded that “there are institutions where the deaf, blind, dumb, lame, paralyzed, deformed and insane are received when they are ill so as to be cared for until they recover.” The Chinese favored a broad social welfare policy that grouped all dysfunctions and disorders that required custodial care and treatment. Not until the arrival of Western medical missionaries in the nineteenth century were specific psychiatric institutions established in China. The Nei Ching and Cha I Ching, among the earliest works in Chinese medical literature, included brief descriptions of epilepsy, hallucinations, amnesia, and irrational crying and laughing, each of which was presumably a consequence of an overabundance of angry emotions; all were subjected to systematic acupuncture therapies. In the fourth century B.C., the Shan Hai Ching listed 20 or so drugs that could be used for diminishing anger and emotions such as fear and jealousy. Also recorded was the need for balance between the so-called vital elements of life. For example, attitudes of social optimism and moderation in thought and behavior could foster an “even distribution of mood”; a calmness of mind would ostensibly ensure the preservation of health.<br />Acupuncture treatments for psychiatric problems were employed with some success in the Ming dynasty of the fourteenth and fifteenth centuries A.D. Eti-<br />ology was attributed to dysfunctions in Yin and Yang and Confucius’s “Five Elements.”<br /><br />[...]<br /><br />Whereas Western traditions focus on the individual, Chinese culture is historically “situation-centered.” The social context assumed predominance over<br />individual wishes. For several millennia, China was governed by an all-powerful court bureaucracy established by merit and examination. Philosophical traditions stressed harmony as the natural order of life. Laws served to establish homeostatic patterns and social balance, and any disturbance—behavioral,<br />mental, or physical—called for resolutions designed to preserve and establish harmony. Each individual was given a role and place, a purpose, and a feeling<br />of continuity within Chinese history and its contemporary culture. Traditions and cultural institutions dealt with personal relationships and set boundaries of acceptable and unacceptable behavior, circumscribing the outer limits for interpersonal disturbances and abnormal thoughts.<br /><br />(Millon S. 7 f.)Geist und Gegenwarthttps://www.blogger.com/profile/09734004134678739065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7288310468234093504.post-19029738014245908492011-10-04T16:54:28.962+02:002011-10-04T16:54:28.962+02:00Mal wieder ein sehr interessanter Artikel, dessen ...Mal wieder ein sehr interessanter Artikel, dessen Thema ich am Rande durch Rebacca Gablés "Hiobs Brüder" gestreift habe. (Die Protagonisten des Buches sind psychisch Kranke im Mittelalter)<br />Bezieht sich Millon nur auf Europa? Mich persönlich würde mal der Umgang mit psychischen Erkrankungen in asiatischen Zivillisationen und ihrer "ganzheitlichen" Medizin interessieren.Janhttp://www.der-rauhe-stein.denoreply@blogger.com